Киришүү
Адамдар миңдеген жылдар бою транс гипноздук түргө кирип келишкен. Көптөгөн маданияттарда жана диндерде бул медитациянын бир түрү катары каралып келген. Персия жана Индиянын йогис сыйкырчылары миңдеген жылдар бою гипнозду диний максаттарда колдонуп, манжаларынын ар бир кыймылы менен экстатикалык транска чөмүлүшкөн. өз мурдуңуздун учуна тиктеп туруу; мезмеризм феноменин козгоо үчүн экзотерикалык экспозициянын кереги жок экени көрүнүп турат. Ушул процесстердин бардыгынын негизги максаты-абстракциялоо же көңүл буруу адатын калыптандыруу, мында субъект бир идеяга же идеялардын чынжырына толугу менен сиңип калат, ал эми ал башка объект, максат же иш-аракет жөнүндө билбейт же кайдыгер мамиле кылат. Гипноздук абалды сүрөттөөнүн эң алгачкы жазуусун 1027-жылы "транс" жөнүндө жазган персиялык дарыгер Авиценнанын эмгектеринен табууга болот. Заманбап гипноз 18-кылымдын аягында башталып, "Заманбап гипноздун"атасы катары белгилүү болгон немис дарыгери Франц Месмердин аркасында популярдуу болгон. Ошол учурда гипноз Месмердин атынан "месмеризм" деп аталган. Ал гипноз гипнозчудан гипноздолгон адамга агып өтүүчү мистикалык күчтүн бир түрү деп эсептеген, бирок анын теориясын гипноздо сыйкырдуу элемент жок деп сынчылар четке кагышкан.
Гипнозду жана ага байланыштуу кубулуштарды түшүндүргөн ар кандай теориялар бар. Өзгөрүлгөн абал теориялары гипнозду аң-сезимдин өзгөрүлгөн абалы же кадимки аң-сезимдин абалынан айырмаланган аң-сезимдин деңгээли менен мүнөздөлгөн транс деп эсептешет. Тескерисинче, мамлекеттик эмес теориялар гипнозду плацебо эффектиси, терапевт менен өз ара аракеттенүүнү кайра аныктоо же ролду каймана мааниде аткаруунун формасы катары карашат.
Ичеги-карындын синдромун жана менопаузаны гипнозго негизделген дарылоо далилдер менен бекемделет. Башка көйгөйлөрдү дарылоо үчүн гипнозду колдонуу ар кандай натыйжаларды берди, мисалы, тамекини таштоо. Гипнозду эрте травманы калыбына келтирүү жана интеграциялоо үчүн терапиянын бир түрү катары колдонуу илимий чөйрөдө талаштуу. Изилдөөлөр көрсөткөндөй, адамдын гипнозу жалган эскерүүлөрдүн калыптанышына өбөлгө түзөт жана гипноз адамдарга окуяларды так эстөөгө жардам бербейт.
Гипноз-адамдын жана жогорку омурткалуу жаныбарлардын уйкуга жакын өзгөчө абалы, анын негизинде мээнин жогорку бөлүктөрүнүн ингибирлөө кубулуштары жатат. 60-жылдарга чейин 19-кылымда гипноз жөнүндөгү түшүнүктөр спиритизмдик божомолдорго негизделген, өзгөчө "толкундардын" же магниттик толкундардын – гипнозчу тараткан делген өзгөчө агымдардын. Гипноз жөнүндөгү мистикалык түшүнүктөр орус (в. м.Бехтерев, О. О. Мочутковский, А. А. Токарский ж. б.) жана француз (Н. Бернгейм жана Ж. Шарко) окумуштууларынын эмгектери менен талкаланган. Бул илимпоздордун аттары менен гипноздук мамлекеттердин проблемаларын илимий иштеп чыгуунун башталышы байланыштуу. Алар гипноздун терапиялык маанисин аныкташкан, ошондой эле психологиялык факторду дарылоо максатында колдонуу ыкмасы катары сунуштун өзгөчө ролун аныкташкан. Бирок, гипноз кубулуштарында дагы деле көп түшүнүксүз нерселер бар болчу. Айрыкча гипноз жана СУНУШ туура эмес аралашкан. Психологиялык багыттын жактоочулары азыр да Бернгеймдин "гипноз жок, бир гана сунуш бар, сунуш болсо автосунуш"деген эскирген жана туура эмес позициясын карманып келишет. Ошол эле учурда, гипноз жана сунуш кубулуштары айырмаланат: мамлекеттик гипноз мүнөздүү жана адам жана жаныбарлар болсо, оозеки сунуш кабыл алуу – бир гана адамдын жогорку толкунданып ишинин менчиги. Сунуштун физиологиялык жагы и.П. Павловдун чоң жарым шарлардын сигналдык функциясы, жогорку нервдеги биринчи жана экинчи сигналдык системалардын өз ара аракеттенүүсү жөнүндө (адамдын) окуусунда өз түшүндүрмөсүн тапты.
И. П. Павлов жана анын шакирттери гипнозду жаныбарлардын тажрыйбасында жана клиникада адам байкоолорунда кылдат изилдеп, гипноз кубулуштарына илимий негиздеме беришкен, бул ошол кездеги кабыл алынган гипноздук абалдын субъективдүү-психологиялык түшүнүгүнө катуу сокку урган. Бул үчүн теориялык негиз буга чейин и.м. Сеченовдун нерв системасынын астындагы бөлүмдөрүн мээнин Борбордук тормоздоосу жөнүндө окуусу тарабынан даярдалган. Гипноздук абалдын негизинде, и. П. нын окууларына ылайык. Павлова, мээнин чоң жарым шарларынын кортексинин бети боюнча ингибирлөөнүн бөлчөк жана бирдей эмес өлчөмдө таралышы менен шартталган жарым-жартылай кортикалдык уйку түрүндө өнүгүп жаткан тормоздоо процесси жатат. Ингибирлөө процессинин нурлануусунун жана интенсивдүүлүгүнүн мейкиндиктеги чектелиши гипноздук уйку менен табигый, нормалдуу Уйкунун негизги айырмасы катары кызмат кылат, мында ингибирлөө бүт мээ кыртышын камтыйт (ылдый жана астындагы субкортикалык түзүлүштөргө). Мында жарым-жартылай ингибирлөөдө адатта ВОЗ – душтун өзүнчө очоктору-Павлов айткандай "күзөт пункттары" сакталат, алар гипноздолуучу менен гипноздоочунун ортосундагы байланыш мүмкүнчүлүгүн камсыз кылат. Ошентип, гипноз абалындагы адам, бардык тышкы дүүлүктүргүчтөрдөн корголгондой, оозеки сунушту кабыл алат. Адамга эң мүнөздүү шарттуу стимул катары сөздүн зор маанисин и.П. Павлов баса белгилеген. Ал гипнозчу деген сөз бир жагынан/ мээде төгүлгөн ингибирлөөнү пайда кылса, экинчи жагынан кыжырданууну мээ жарым шарларынын кортексинин белгилүү бир жерине топтоорун көрсөткөн. Ошентип, бардык башка тышкы стимулдардын атаандаш таасири алынып салынат.
Гипноздун өнүгүшү-ар кандай чыңалуу жана ингибирлөө тереңдиги менен мүнөздөлгөн бир нече фазадан турган динамикалык процесс. Алардын негизгилери: теңдөө фазасы, мында стимулдун күчүнө карабастан рефлектордук жооптор интенсивдүүлүк боюнча теңделет; парадоксалдык фаза – алсыз стимулдар күчтүү эффект жаратат, ал эми күчтүү стимулдар – алсыз эффект; ультра парадоксалдык фаза, мында рефлектордук жооп кайтаруу-оң эффект терс ингибитордук стимулдан келип чыгат, ал эми ингибитордук эффект оң стимул менен шартталган. Гипноздун абалы нерв системасына таасир этүүчү ар кандай факторлордун таасири астында болушу мүмкүн. Гипноз ашыкча күчтүү тышкы дүүлүктүргүчтүн күтүлбөгөн таасиринен жана өтө алсыз жана Монотондуу угуу, көрүү жана тийүү стимулдарынын таасиринен келип чыгат. Көбүнчө ингибитордук абал так ушундай алсыз жана Монотондуу стимулдардын таасири астында өнүгөт. Адамдагы гипноздун кубулуштарын уйкулуу абалды эске салган кабылдоолордун оозеки сунушу менен да козгосо болот. Гипноздогу тышкы көрүнүштөр боюнча үч этапты айырмалоого болот: Биринчиси – уйкучулук (адам эс алуу зарылдыгын, дененин өзгөчө оордугун сезет, көзүн ачуу кыйын); экинчиси-гипотаксия (жеңил уйку), мында каталепсия байкалат (мом ийкемдүүлүгүнүн абалы, дененин мүчөлөрүнө каалаган позицияны берүүгө болот), адам окуяларды эстеп калуу жөндөмүн жоготпойт жана бул абалда өндүрүлгөн сунуш гипноздон кийинки абалда да өз таасирин ачат; үчүнчү этап-сомнамбулизм же терең гипноз, мында гипнозчу кандайдыр бир "атаандаш" таасирлерден толугу менен тосулуп, гипнозчу менен гана байланышта болот; ойгонгондон кийин, адам, адатта, гипноздук түш учурунда аларга эмне болгонун эстебейт. Гипноздун баштапкы стадияларында, адамда жана жаныбарда уйкуга окшош абал гана табылганда, жаңы шарттуу байланыштардын пайда болушу жана бекемделиши мүмкүн; гипноздун терең этаптарында жаңы шарттуу байланыштарды орнотуу, Андан да көп бекитүү процесстери бир топ татаалдашат. Гипноздук фазалардагы жогорку нерв иш-аракеттери тарабынан аныкталган бардык бул көрүнүштөр мээнин чоң жарым шарларынын кортексиндеги нерв клеткаларынын дүүлүгүүсүнүн төмөндөшү менен байланышкан. Терең гипноз абалында, сомнамбулизм деп аталган этапта, сунушту ишке ашыруу үчүн мыкты шарттар түзүлөт. Бул этапта адамдын толук кыймылсыздыгына жетишүүгө болот, мүчөлөргө ар кандай адаттан тыш абалды, ар кандай таң калыштуу позаларды берүүгө болот гипноздолгон чарчоо көрүнүштөрү жок узак убакыт бою сакталат (каталепсия жана кататония абалы). Сомнамбулалык фаза абалында кээде адамдын жүрүм-турумундагы өтө терең өзгөрүүлөр пайда болушу мүмкүн, бул Галлюцинацияларды жана кабылдоонун башка өзгөрүүлөрүн, ошондой эле мурунку жашка, атүгүл балага ылайыктуу иш-аракеттерди жана аракеттерди сунуштоо мүмкүнчүлүгүнөн көрүнөт. Ошондой эле гипноздолгон адамга кээ бир орган-низм системаларынын функционалдык абалынын өзгөрүшүн пайда кылган ар кандай тажрыйбаларды, мисалы, жүрөктүн ишин күчөтүүчү же алсыратуучу, ашказан-ичеги трактынын кыймылдаткыч жана секретордук функцияларын өзгөртүүчү, кандагы канттын, липоиддердин жана хлориддердин болушун жогорулатуучу же төмөндөтүүчү ж.б. у. с. сомнамбулизм кубулуштары мээнин чоң жарым шарларынын кабыгы боюнча ингибирлөөнүн бирдей эместиги менен шартталган. Ошол эле учурда кыжырдануучу жана ингибирлөөчү процесстердин участокторунун ортосундагы функционалдык чектөө кээ бир мээ түзүлүштөрү толугу менен тормоздоо менен, башкалары жарым-жартылай гана тормоздоо менен, ал эми кээ бирлери андан таптакыр эркин жана сергек абалда тургандай түзүлөт. Адамдын гипнозунун бардык көп жабыркаган кубулуштары чоң жарым шарлардын тигил же бул бөлүнүшүнүн натыйжасы уйкулуу жана сергек бөлүмдөрдө. Гипноз, өзгөчө кескин түрдө, түздөн-түз уйкуга өтүшү мүмкүн. Уйку абалынын начарлашы жана уйкудан ойгонууга өтүү да тиешелүү гипноздук аралык фазалар менен толкундар менен жүрөт. И.П. Павлов гипноздук абалдын ар кандай фазаларында туруктуу деп эсептеген истериядан жапа чеккен адамдарда гипноздук сунуштуулук кубулуштары өзгөчө ачык байкалат. Бирок, истерикалык оорулуулардын байкалган жогорулашынан улам, гипнозду истерия менен аныктоо туура эмес, ж.Шарко жана анын жолдоочулары гипноз жасалма жол менен пайда болгон истерия деп эсептешкен. Гипноздо мээнин чоң жарым шарларынын кортексинин функционалдык абалын изилдөө и.П. Павловду гипноздук ингибирлөөнүн биологиялык ролун таанууга алып келди жана гипноз өзүн-өзү сактоочу рефлекстердин бири экенин, нерв системасы үчүн физиологиялык чара болуп саналаарын ырастоого мүмкүндүк берди.
"Стигмалар, стигматалар (грекче – сешор, съемка – укол, тырык, так, белги) – Ыйык Китептеги миф боюнча айкаш жыгачка кадалган Машайак жаңы таажыдан жана тырмактардан жараат алган жерлерде кээ бир терең ишенген адамдардын денесинде эрксизден пайда болгон теринин кызарышы, көгала же жара. Стигматалардын пайда болушу чиркөө тарабынан керемет катары каралып, диний фанатизмди тутандыруу үчүн колдонулган. Заманбап илим стигматизациянын негизинде өзүн-өзү гипнозго жана истерия менен ооругандарга мүнөздүү болгон оорулуу сезимталдыкка умтулуу жатат деп белгилейт. Сунуштун жана автосунуштун таасири астында теринин өзгөрүү учурлары (элестетилген күйүк, элестетилген контузия ж.б.) медицинада белгилүү жана дененин ар бир аймагы жүлүн аркылуу нерв өткөргүчтөрү жана мээ кабыгы менен субкортекс аркылуу байланышкандыгы менен түшүндүрүлөт. Белгилүү бир шарттарда нерв системасынын нормалдуу абалындагы өзгөрүүлөр ткандардагы зат алмашуу процесстеринин бузулушуна алып келиши мүмкүн, теринин кызаруусу же шишиши жана башка аномалиялар. Бул механизм стигматалардын негизинде жатат " (Тихомиров А.Е. сөздөрдүн келип чыгышы жана кабыл алынат. Ырым-жырымдар жөнүндөгү илим," Этик", Екатеринбург, 2017, 138-139-бб).
Гипноз, кээ бир учурларда, уйку сыяктуу эле, калыбына келтирүүгө, нерв ишин жакшыртууга жардам берет. Кыска мөөнөттүү гипноздук абалдын натыйжасында мээ кабыгынын иши жакшырат, ассоциативдик процесстер жеңилдейт, көңүл буруу, эс тутум функциялары жогорулайт. Гипноздук ингибирлөө организмдин ткандарында жана системаларында маанилүү процесстердин калыбына келишине өбөлгө түзөт, чарчаган булчуңдардын иштешине аракет кылат. Гипноз кубулуштарын толук талдоо биринчи жолу гипноздук мамлекеттердин мурда табышмактуу кубулуштарын илимий негиздөөгө мүмкүндүк берди. Гипноздун фазаларын ачуу Уйкунун бузулушун түшүнүүгө жана рационалдуу дарылоого өбөлгө түздү. Павловдун уйку жана гипноз жөнүндөгү окуулары нерв жана психикалык оорулардагы жогорку нерв иш-аракеттеринин терең бузулушун туура түшүнүүгө жана аларды дарылоонун натыйжалуу ыкмаларын табууга жардам берет.
Гипноз мүмкүн жагымдуу натыйжа борбордук нерв системасынын органикалык жабыркашы жок, негизинен функционалдык нерв ооруларын дарылоодо колдонулат. Алкоголизмди жана баңгиликти дарылоодо гипноз ийгиликтүү колдонулат. Гипноз психоздо, айрыкча адашуу менен болгон учурда, ошондой эле патологиялык мүнөзгө ээ болгон гипнозго тартылуу болгондо каршы көрсөтүлөт. Гипноздук сунуш акушердик практикада эмгекти басаңдатуу максатында, ошондой эле хирургия жана стоматологияда кеңири колдонулат. Тиешелүү гипноздук сунуш менен кээ бир тери ооруларын айыктыруунун жагымдуу учурлары сүрөттөлгөн.
Дарылоо максатында гипнозду жүргүзүү ыкмасы ар түрдүү. Көптөр гипноздолгон адамдын бетине жакын өткөрүлгөн пассивдерди же Бетти жана денени жеңил сылап колдонушат. Дагы бир амал-жалтырак нерсени көздүн карегиндей узак убакытка бекитүү. Негизги методика өнүгүп келе жаткан уйкучулук жөнүндө идеялардын оозеки сунушун кароо керек. Бул ыкма менен, тынч, жылмакай, Монотондуу үн менен, ал уктап калат деп оорулуу ынандырат, ал уктап жатат, ал уктап жатат.
Гипноз тарыхынан
Сөздөр гипноз жана гипнотизм экөө тең нейрогипноз (нервдик уйку) термининен келип чыккан, алардын бардыгын 1820-жылдары Этьен Феликс Д ' Хен де Кювилле киргизген. Термин гипноз өтөт-жылдын древнегреческого ὑπνος hypnos, "уктап" жана суффикса -ωσις -osis, же ὑπνόω hypnooō, "усыплять" (негизи-жылдын аориста hypnōs-) жана суффикса -is. Бул сөздөрдү 1841-жылы шотландиялык хирург Джеймс Брэйд (алар кээде жаңылыштык менен эсептелген) англис тилинде кеңири жайылткан. Брейд өзүнүн практикасын Франц Месмер жана анын жолдоочулары иштеп чыккан ыкмага негиздеген (ал "месмеризм" же "жаныбарлардын магнетизми" деп аталган), бирок процедуранын иштешине байланыштуу теориясы менен айырмаланган. Россияда илгерки заманда гипноз "Шарм" деп аталса, гипноздолгон адамдар "Шарм" же "Шарм"деп аталчу.
Католик монахы Аббат Фариа Франц Месмердин ишин улантып, гипнозду илимий изилдөөнүн баштоочуларынын бири болгон. Гипнозду "жаныбарлардын магнетизми" ортомчулук кылган деп ырастаган Месмерден айырмаланып, Фариа ал сунуштун күчү аркылуу гана иштейт деп ишенген. Көп өтпөй гипноз заманбап медицина дүйнөсүнө жол таба баштады. Гипнозду медицина тармагында колдонуу эллиотсон жана Джеймс Эсдейл сыяктуу хирургдар жана терапевттер жана гипноздун биологиялык жана физикалык артыкчылыктарын ачууга жардам берген Джеймс Брэйд сыяктуу изилдөөчүлөр тарабынан популярдуу болуп калды. Анын чыгармаларына ылайык, Брэйд гипноз, Нейрипнология (1843) боюнча биринчи басылмасы чыккандан көп өтпөй ар кандай Чыгыш медитация практикасы жөнүндө кабарларды уга баштаган. Ал алгач ушул Чыгыш практикасынын айрымдарын бир катар макалаларда талкуулаган сыйкыр, месмеризм, гипнотизм ж.б., тарыхый жана физиологиялык көз караштан. Ал өзүнүн гипноз практикасы менен индус йогикалык медитациясынын ар кандай түрлөрү менен башка байыркы руханий практикалардын, айрыкча ыктыярдуу көмүү жана адамдын кышкы уйкусун камтыган окшоштуктарды жасаган. Брэддин бул практикага болгон кызыгуусу анын дабистан жана Мазахиб, "диндер мектеби", Чыгыштын диний ырым-жырымдарынын, ишенимдеринин жана практикаларынын кеңири спектрин сүрөттөгөн байыркы перс тексти изилдөөсүнөн келип чыккан. Ал бул кубулуштарга берилген трансценденталдык же метафизикалык интерпретацияны толугу менен четке какса да, Брейд Чыгыш практикасынын бул сүрөттөмөлөрү гипноздун таасири башка эч кимдин катышуусуз, Жалгыздыкта өндүрүлүшү мүмкүн деген көз карашын колдойт деп мойнуна алды (ал буга чейин далилдегендей)ал 1841-жылы ноябрда жасаган эксперименттери менен өзүн канааттандырган); ал көптөгөн "метафизикалык" Чыгыш практикасы менен өзүнүн "рационалдуу" нейрогипнотизминин ортосундагы байланышты көрдү жана месмеристтердин бардык суюктук теорияларын жана магниттик тажрыйбаларын толугу менен четке какты.
Персиялык дарыгер Авиценна (980-1037) 1027-жылы "транс" (гипноздук транс) абалынын мүнөздөмөлөрүн документтештирген. Ал кезде гипноз медициналык каражат катары сейрек колдонулган; немис дарыгери Франц Месмер аны 18-кылымда Кайра киргизген.
Франц Месмер (1734-1815) ааламда адам денесинин ден-соолугуна таасир этүүчү "жаныбарлардын магнетизми" деп аталган магниттик күч же "суюктук" бар деп эсептеген. Ал айыктыруу үчүн бул талаага таасир этүү үчүн магниттер менен эксперимент жүргүзгөн. Болжол менен 1774-жылы, ал ошол эле эффектти кийинчерээк "Месмердик пассаждар"деп атала турган предметтин денесинин алдында өткөрүү менен жаратууга болот деген жыйынтыкка келген.
1784-жылы падыша Луи магнетизм боюнча Королдук эки комиссияга месмердин нааразы болгон шакирти Чарльз д ' эслондун (1750-1786) Олуттуу (метафоралык эмес) "жаныбар магнетизми", "магниттик жаныбар" жана физикалык "магниттик суюктук", "магниттик суюктук"сыяктуу билдирүүлөрдү иликтөө атайын (өзүнчө) тапшырылган. Изилдөөчүлөрдүн катарына илимпоз Антуан Лавуазье, электр жана жердеги магнетизм боюнча эксперт Бенджамин Франклин жана ооруну башкаруу боюнча эксперт Жозеф-Игнас гильотин кирди.
Комиссиянын мүчөлөрү Д ' Эслондун практикасын иликтешти; жана алар Месмердин "айыктыруулары" чындыгында "айыктыруу" экенин шартсыз моюнга алышса да, алар Месмер бул "айыктыруунун"демилгечиси болгон-болбогонун (же жокпу) иликтешкен жок. Белгилей кетчү нерсе, Д ' Эслондун процедураларын изилдөөдө алар лавуазье тарабынан эксперименталдык протоколдору иштелип чыккан, анын ичинде "жасалма" жана "чыныгы" процедураларды колдонуу жана эң негизгиси, изилдөөчүлөр жана алардын субъектилери үчүн "көз байлоону" биринчи жолу колдонуу.
Иликтөөлөрдүн натыйжасында эки комиссия тең д ' Эслондун анын Болжолдонгон "жаныбар магнетизминин" да, анын болжолдуу "магниттик суюктугунун" да олуттуу физикалык бар экенин ырастаган эч кандай далил жок деген тыянакка келишкен; жана процессте алар байкаган бардык эффекттер физиологиялык (метафизикалык эмес) аракетке түздөн-түз байланыштуу болушу мүмкүн экенин аныкташты, тактап айтканда, эксперименталдык түрдө байкалган бардык кубулуштар түздөн-түз "байланышка", "элестетүүгө" жана (же) "тууроого"таандык болушу мүмкүн. Месмер акыры Парижден чыгып, месмеризм менен машыгуу үчүн Венага кайтып келди. Француз комитетинин тыянактарына ылайык, Шотландиянын акыл-эс мектебинин таасирдүү академиялык философу Дугалд Стюарт дарыгерлерди "адам акылынын философиясынын элементтери" (1818) менен "жаныбарлардын магнетизминин" табияттан тышкаркы теориясын "акылга, физиология жана психология мыйзамдарына" негизделген жаңы чечмелөө менен алмаштырууга үндөдү. Брейддин убагында Шотландиянын акыл-эс мектеби Академиялык психологиянын үстөмдүк кылган теорияларын киргизген жана Брейд өзүнүн бардык эмгектеринде ушул салттын башка философторуна шилтеме берген. Ошондуктан, Брейд месмеризмдин теориясын жана практикасын кайра карап чыгып, өзүнүн гипноз ыкмасын акылга сыярлык альтернатива катары иштеп чыккан.
Брэйд "рационалдуу месмеризм" деген ат менен кыскача ойногонуна карабастан, ал акырында өзүнүн мамилесинин уникалдуу аспектилерин баса белгилеп, табияттан тышкаркы күчтөрдү пайда кылган практикаларды жокко чыгаруу үчүн карьерасында расмий эмес эксперименттерди жүргүзүп, анын ордуна сунуш жана көңүл буруу сыяктуу кадимки физиологиялык жана психологиялык процесстердин ролун көрсөтүүнү чечти.байкалган эффекттерди алууда.